Vijf redenen om walnoten te eten

Algemeen

Vijf redenen om walnoten te eten

 Walnoten gezond

I love walnoten en laten ze nou ook nog eens gezond zijn! Bij mij horen ze zeker in het rijtje van superfood, want ze helpen niet alleen tegen een hoge bloeddruk, maar ook nog eens tegen stress.

Ik kan beter zeggen wat zit er niet in deze kleine hersentjes, maar laten we het rijtje afgaan. Walnoten zijn namelijk rijk aan omega-3-vetten, vezels, magnesium, vitamine E, polyfenolen, eiwitten, melatonine, koper, zink, plantensterolen, vitamine B6, kalium en arginine. Zo dat is een hele mondvol en dat allemaal in een klein nootje. Een goede reden om ze te eten, maar wat zijn functie van al deze voedingsstoffen?

1. Toiletbezoekje

Ja, een heerlijk onderwerp, maar ook heel belangrijk om een goede stoelgang te hebben of te wel goed naar wc kunnen. Ze zitten namelijk boordevol vezels, wat zorgt dat je stoelgang verbeterd.

2. Stressed but well dressed

Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat een handje noten al wonderen doet en de stress verminderd. Het bleek namelijk dat proefpersonen die wel walnoten aten beter op stress reageerden dan de proefpersonen die het niet aten.

3. Schoonheidsslaapje

Walnoten bevat melatonine, dat is een hormoon dat helpt om in slaap te vallen en dus de perfecte combinatie om walnoten bij je avondeten toe te voegen! Hello beauty sleep.

4. Antioxidanten

Ze zitten boordevol antioxidanten die ons beschermen tegen vrije radicalen. Uh vrije radicalen? Dit zijn agressieve stoffen die schade kunnen geven aan cellen en weefsels.

5. Breinvoeding

Vind je ook niet dat ze een beetje op hersenen lijken? Zoals ik al eerder benoemde bevatten walnoten omega-3-vetten en daar zijn de hersenen dol op. Een goede boost voor je brein.

walnoten gezond

Good versus bad

Daarnaast verlagen ze de slechte cholesterol (LDL) in ons lichaam en verhogen  de goede cholesterol (HDL). Hierdoor verlaag je de kans op hart-en vaatziekten en hoge bloeddruk.

Word je dik van walnoten?

Als je een hele zak leeg eet dan wel, maar goed overal waar TE voor staat is te veel. Een handje per dag of te wel 25 g is meer dan voldoende.

Wanna go nuts now? Yes!

 

It's only fair to share...Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave us a comment