Gewoon eten

Home

Gewoon eten

eten

Help te veel keus

Wordt jij ook niet gek van al het eten om ons heen? Voedingsproducten die eerst heel gezond zijn en later toch weer niet, wat moeten wij nou nog geloven?

Ik heb de afgelopen vier weken elke zaterdag in de Albert Heijn gestaan als diëtiste voor mensen die graag voedingsadvies wilde hebben. Ik kreeg vooral te horen dat mensen niet meer weten wat ze moeten kopen, zo veel keuze! Een vrouw vertelde mij dat zij vroeger nog gewoon in een klein winkeltje stond en gewoon moest aangeven aan de winkelier wat zij nodig had. Van elk product was er ook maar één variant, dat kun je nu niet meer voorstellen. Nu bestaan er bijvoorbeeld wel honderden Ketjap in de winkel! Nou ja ik overdrijf, maar ik ging er laatst eens op letten en er stonden wel vijf verschillende soorten Ketjap. Tja dan word het kiezen toch best lastig en dan wil je ook nog de beste meenemen, maar ja welke is dan het beste? En dan word je ook nog eens benaderd door miljoenen diëten! De één zeg dit de ander zeg dat en ook ik raak er soms verward van.

Gewoon normaal eten

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je gewoon normaal moet eten, dan eet je al gezond genoeg! Maar goed wat verstaan we dan onder normaal eten? Voor mij betekent normaal eten als lekkere verse groenten en af toe genieten van die overheerlijke chocolade, natuurlijk met mate! En nee je hoef niet per se allerlei dure producten te gaan komen als quinoa of andere dieetproducten. Ik heb daarom zeven superfoods op een rijtje voor jou gezet en nee dan heb ik niet over shakes of pillen,  maar gewoon verse groente, fruit en specerijen.

Zes no nonsense voedingsproducten op een rijtje

Spinazie: Niets voor niets nam Popeye zoveel spinazie, want hij wist het namelijk al lang dat spinazie power groente is voor sterkere botten, maar ook voor een gezond hart en opbouw van de spieren.

Broccoli: Is een vitamine bommetje want het bevat vitamine A, B’s, C, E en K en bevat ook nog eens mineralen als calcium, magnesium en kalium. Daarnaast bevat het spoorelementen als ijzer, zink en koper. Vooral in de winter kunnen we er geen genoeg van krijgen, want het geeft een enorme boost voor je immuunsysteem.

Zoete aardappelen: Wist je dat in een zoete aardappel twee keer zoveel vezels zit dan in een gewone aardappel? Daarnaast is het rijk aan bètacaroteen, die het lichaam omzet in vitamine A. En vitamine A is weer goed voor de weerstand, de ogen en niet te vergeten zorgt voor een stralende huid.

Avocado: stond altijd bekent vanwege hoog gehalte calorie- en vetgehalte. Maar gelukkig weten we nu dat een avocado rijk is aan gezonde vetten en eiwitten. Ook bevat het veel vezels, wat weer goed is voor onze spijsvertering. Daarnaast is avocado ook een vitamine bommetje en bevat boordevol vitamine A, B1, B2 en B6, C en E en die zijn weer goed voor onze huid, nagels en haar.

Tomaten: Het bevat niet alleen veel vitamine C, maar ook vitamine A, wat weer goed is voor de gezondheid van onze lichaamscellen. Daarnaast bevat het lycopeen (antioxidant) waardoor de schade door UV-straling verminderd.

Appel: Niet voor niets word er gezegd ‘A apple a day keeps de doctor away!’ want een appel bevat veel vitamine C, wat weer gunstig is voor de opname van ijzer. En ijzer is weer gunstig voor de vorming van hemoglobine, huh hemoglobine? Hemoglobine zorgt voor het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling. Daarnaast is het rijk aan vezels, wat zorgt voor een gezonde stoelgang en een langer verzadigd gevoel. Hm lekker een appeltje voor de dorst.

Kaneel: Wist je dat kaneel meer is dan alleen een smaakmaker? Het is namelijk rijk aan mangaan, calcium! Kaneel wordt al eeuwenlange gebruikt in de Chinese geneeskunde. Het wordt bijvoorbeeld voorgeschreven bij pijnlijke menstruatie, diarree, misselijkheid en verkoudheid. Handig om te weten of niet!

Hopelijk heb ik je weer wat inspiratie bijgebracht!

Liefs Marjolein

It's only fair to share...Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave us a comment