De perfecte combinatie

Algemeen

De perfecte combinatie

Wist je dat je door goed te combineren met bepaalde voedingsmiddelen, het beter wordt opgenomen in het lichaam? Het geeft je lichaam een extra boost. Haal dus meer uit je voeding door een perfecte combinatie.

Hieronder staan de lovebirds die de perfecte koppel vormen. Ze zorgen er ervoor dat de voedingsstoffen beter word opgenomen.

Fruit <3 granen

Voedsel afkomstig van planten, zoals haver, bevat een vorm van ijzer: niet-heemijzer. Deze wordt beter opgenomen in combinatie met voedsel wat rijk is aan vitamine C.  Zo zou je bij je graanproducten wat fruit aan kunnen toevoegen, zodat het beter wordt opgenomen.

Neem bijvoorbeeld een bakje yoghurt met muesli en doe daar stukjes kiwi, aardbeien en/of sinaasappel doorheen. Of een lekker boterham met een glas vers geperste sinaasappelsap.

Ui <3 knoflook

Ui en knoflook bevatten antioxidanten. Ze beschermen het lichaam tegen vrije radicalen of te wel giftige stoffen en andere schadelijke stoffen die vrijkomen bij de stofwisseling. De antioxidanten in knoflook en ui kunnen het risico op hart-en vaatziekten en sommige kanker soorten verlagen.

Ui en knoflook zijn beide smaakmakers en zou je dus al goede basis kunnen gebruiken bij bijvoorbeeld (roer)bakgerechten.

Olijf <3 tomaten

De olie in de olijven verbeterd de opname van lycopeen die weer in de tomaat zit. Dit is ook weer een antioxidant die vooral goed word opgenomen uit verhitte tomaten, zoals tomatenpuree, dan uit rauw tomaten. Door de verhitting worden de celwanden van de tomaat afgebroken, waardoor de antioxidant vrijkomt. Zo kun je het beste verhitten in olie, omdat die namelijk ook een antioxidant bevat, namelijke vitamine E.  Lypoceen is ook een antioxidant die de risico op kanker doen afnemen. Wat willen wij nog meer!

Slechte relaties

Ja er bestaan ook voedingsmiddelen die beter niet tegelijker tijd ingenomen kunnen worden en dus een slechte koppel voor.  Ze gaan elkaar namelijk tegenwerken waardoor het voedingsmiddel minder goed opgenomen.

Zo remt calcium de opname van ijzer uit dierlijke voeding. Neem jij bijvoorbeeld een glas melk bij een broodje met vleeswaren, dan wordt het ijzer minder goed opgenomen. Neem dus eigenlijk bij elke maaltijd een stuk fruit, omdat vitamine C juist het ijzer beter laat opnemen. Vooral mensen met een bloedarmoede kan dit goed van pas komen, zeker als je al weinig vlees eet.

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om te variëren en dus lekker mixen en uiteraard matchen.

 

It's only fair to share...Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave us a comment